Digitaalinen leimakortti

Mitä mahdollisuuksia kanta-asiakasohjelma tarjoaa ravintolalle?

Asiakkaan muuttaminen kanta-asiakkaaksi voi olla haastavaa. Vaikka ravintola tarjoaisi jatkuvasti hyvää palvelua ja hyvää syötävää, kaipaa kanta-asiakas kuitenkin myös muunlaista huomioimista tai palkintoja. Palkitseminen onkin helpoin tapa tehdä kanta-asiakkaita.

Ravintolat etsivät jatkuvasti keinoja tähän, mutta usein tehdään niinkuin muutkin ovat aina tehneet. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu lisäksi se, että edut pitää jotenkin ansaita. Tästä päästäänkin siihen yleisimpään palkitsemiskeinoon, eli pahviseen leimakorttiin. Näitä suositaan erityisesti lounasravintoloissa ja joillakin kuluttajilla voi olla useita kortteja lompakossaan. Kun olet maksanut yhdeksän kertaa, saat ilmaisen lounaan. Onhan tuo hieman hankalaa ja siinä on myös pientä kyykyttämisen makua. On suorastaan nolostuttavaa kaivaa ravintolan kassalla niitä lounasleimakortteja, joka on yleensä vielä seuraavaan kertaan mennessä hukkunut jonnekin.

 

 

Kantiskäytänteiden sudenkuopat

Kanta-asiakkuusohjelma ei saa olla vaikeaa ja epämiellyttävää, kuten se leimakorttien tapauksessa on. Leimakortit eivät myöskään tuota mitään muuta lisäarvoa ravintolalle, kuin nolon asiakkaan esittämässä vaatimustaan ilmaisesta kymmenennestä lounaasta. Ravintola ei tiedä kuka kyseinen asiakas on, minkälaisesta ruuasta hän pitää ja voisiko hänelle myydä myös muita ravintolapalveluita. Kenties hän joskus haluaisi myös tulla kantis-bileisiin tai olisi mukava saada joskus edes jotain viestintää ravintolalta, jossa asioi.

Käytännön elämässä myös perinteisten leimakorttien kanssa tulee vaikeuksia. Kortti pitää ensinäkin myydä asiakkaalle, johon kuluu aikaa. Pahempi aikasyöppö on korttien leimaaminen, siihen tarvitaan henkilökuntaa tekemään se, koska kyseessä on rahanarvoinen etu ja sitä muuten käytettäisiin väärin. Ja voin kertoa kokemuksesta, että henkilökunta ei pidä näistä kahdesta työvaiheesta. Pahvinen kortti tuleekin äkkiä aika kalliiksi, kun aletaan laskemaan näihin työvaiheisiin käytetty työaika. Vielä kallimpi se on kun lasketaan menetetyt mahdollisuudet.

 

 

Mobiili kanta-asiakasjärjestelmä

Olisiko teknologiasta apua kanta-asiakkaan sitouttamiseen?

Teknologia tarjoaa useita mahdollisuuksia miellyttävän kanta-asiakasohjelman toteuttamiseksi. Ensinnäkin, kaikilla on nykyään taskussaan mitä mainioin vempele – älypuhelin. Markkinoilla on lukemattomia erilaisia sovelluksia, joilla asiakkaita voisi sitouttaa. Miksi niitä on niin monia ja mikä niistä kannattaisi valita? Siihen on helppo nyrkkisääntö, että kotimainen, jossa on huomioitu ravintolaliiketoiminta. On ehkä yllättävää, että kotimaisiakin löytyy useampia.

Useimmat näistä sovelluksista kuitenkin tyytyvät vain korvaamaan sen pahvisen leimakortin tarjoamalla älypuhelimellä kerättäviä leimoja. Sekin on jo massiivinen askel eteenpäin. Asiakas saa hoidettua itse itselleen sovelluksen ja leimat. Kätevää, eikä yhtään noloa kenellekään.

Todellinen mahdollisuus piilee kuitenkin kehittyneemmissä ratkaisuissa, joilla kanta-asiakkuuden voi ottaa todella haltuun. Tällaiset ratkaisut eivät ole pelkästään isojen ketjujen yksinoikeus, vaan nykyään yksittäinenkin ravintola voi ottaa käyttöönsä erittäin kehittyneen kanta-asiakasjärjestelmän.  Eikä tuollainen ole myöskään ollenkaan kallista, mikä tahansa ravintola pystyy siihen, sillä kaikki nämä järjestelmät maksavat alle 100 euroa kuukaudessa.